Remaja Kena Tangkap Time PKP, Rekod Sebagai Banduan Kekal Hingga Akhir Hayat

Tangkapan demi tangkapan dilakukan oleh pihak polis dengan kerjasama tentera untuk menangani sikap degil orang ramai yang masih berkeliaran tanpa arah tujuan di saat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Menambah malang kebanyakan ditangkap ini terdiri dari orang dewasa membawa ke golongan remaja.


Mungkin ramai tak ambil peduli, sentiasa pandang remeh tapi risiko besar menanti bagi golongan remaja yang engkar dan degil.
Perkongsian dari satu fb atas nama Haji Asmadi Haji Amir mengenai nasib remaja yang ditangkap time PKP ini boleh kita jadikan renungan. Jangan kerana kita engkar dan berasa tidak bebas dalam masa sebulan ini tapi akhirnya kita terpenjara 6 bulan lamanya. Lagi lama dari kebebasan yang kita cari itu.
Lebih sedih, rekod kita sebagai akan kekal sebagai pesalah dan bagi yang nak mohon mana-mana kerja kerajaan, peluang sudah tertutup secara rasminya kerana ada rekod tersebut.
Bacalah perkongsian ini. Jadilah anak muda yang berwawasan dan berdisiplin tinggi. Kata orang, buat baik ramai orang sayang.
Setiap hari semakin ramai dibawa ke penjara atas kesalahan ditangkap ketika PKP. So stay at home ya

Yang kena tangkap time PKP nie rekod sebagai banduan kekal hingga akhir hayat, keluarga tak boleh melawat time PKP ni dan bagi yang nak exam tentu akan terjejas


Asssalamualaikum, sekadar peringatan bersama dari kami warden penjara.
Penjara kini mula menerima pesalah-pesaah  PKP kategori juvana & dewasa. Setiap hari pasti ada kemasukan.  Saya merayu saudara mara, sahabat handai agar menjaga anak masing-masing.
Sedih tengok bebudak remaja khususnya bangsa kita yang akhirnya menjadi tetamu dalam tembok ni. Kesalahan  mereka kecik sahaja jika dibandingkan dengan kesalahan jenayah lain yang lebih berat. Tapi kesannya hinga ke akhir hayat. Sebenarnya mereka tak layak untuk duduk bersama penjenayah-penjenayah lain. Tapi apa boleh buat, kesalahan ini di kategorikan sebagai kesalahan jenayah.
Untuk makluman tuan-tuan, apa yang anak-anak ini akan rugi:
#mereka terasing dengan keluarga sehingga tamat perintah PKP. Keluarga tak dibenarkan buat perjumpaan.
#rekod sebagai banduan akan kekal hingga ke akhir hayat. Tak berpeluang untuk jawat jawatan kerajaan. Tentera, polis, penjara jauh sekali. Sayangnya ada antara mereka amat berpotensi.
# walau hukuman maksimum 6 bulan, bagaimana dengan persediaan bagi mereka yang ambil UPSR, PT3, SPM dan lain-lain. Pasti banyak yang tertinggal.
#dalam masa PKP  ni, pasti tak banyak program pemulihan banduan yang berlangsung seperti sebelum-sebelum ini. Tambahan tugas anggota penjara telah dihadkan. Rumusannya mereka sekadar ‘disimpan’ untuk dilepaskan.
Mohon semua awasilah anak masing-masing. Sayangilah masa depan mereka.

Post a comment

0 Comments