‘Gaji RM7k Untuk 3 Minggu Tapi…’ – Lelaki Ini Kongsi Realiti Pekerja ‘OffShore’ Yang Ramai Tak Tahu

Tidak dinafikan bekerja dalam bidang industri minyak dan gas memang memperolehi pendapatan yang lumayan. Pendapatan mereka boleh mencecah lebih RM7ribu untuk tiga minggu. Namun, disebalik gaji besar itu tidak ramai tahu realiti kesusahan yang dihadapi mereka selain cabaran di lautan luas.

Walaupun gaji RM7k tapi…

Pengguna Twitter, Azwan Kar kongsi pengalaman peribadinya yang agak perit sepanjang bekerja di tengah laut itu. Dia terpaksa tempuh ujian yang ditimpa keluarganya pada beberapa tahun lalu. Rumah keluarganya ditimpa kebakaran dan terpaksa berjauhan dengan arwah isterinya di mana ketika arwah dimasukkan ke hospital.

Cabaran di offshore

Ramai berebut nak naik basket

‘Dik, rumoh mok terbakor’

Pada sekitar tahun 2017, ketika dia ke offshore buat pertama kalinya, Azwan berkata dia menerima perkhabaran buruk dari kampung halaman apabila dia dimaklumkan rumah yang didiami keluarganya terbakar.

Terus booking chopper

Setibanya di kampung halaman, selepas pulang menggunakan penerbangan kecemasan dari pelantar, dia mendapati rumah tersebut sudah terbakar 80 peratus manakala bahagian atas rumah hangus 98 peratus.

Dapat lagi offer ke offshore

Bakal isteri masuk wad

Selepas mendirikan rumah tangga dengan isteri, Azwan sekali lagi mendapat tawaran untuk bekerja di pelantar minyak dan dia mendapat mendapat perkhabaran yang kurang baik.

Isteri tak sedarkan diri

Aku tak kuat lagi

Sumber: Azwan Kar

Post a comment

0 Comments