Tipulah kalau masak tak pernah terhanguskan makanan kan. Kemalangan kecil di dapur tu semua adalah perkara biasa. Tapi setiap kali benda terbakar, terhangit atau periuk hangus jangan terus buang periuk tu sebab ada cara sebenarnya nak bersihkannya.
Haa ini kami kongsikan petua dari Kim Jane Ley, cara mudah nak bersihkan periuk hangit. Selamat mencuba!
1. Keluarkan kuali, periuk korang yang dah jadi mangsa korban tadi.
periuk hangus? tak perlu buang, jom sental dengan sos tomato
2. Gunakan 3 or 4 sudu sos TOMATO. Biarkan lebih kurang 30 ke 40 minit.
(kalau nak kesan yang lebih efektif biarkan lebih lama.)
periuk hangus? tak perlu buang, jom sental dengan sos tomato
periuk hangus? tak perlu buang, jom sental dengan sos tomato

3. Lepas tu gonyoh dengan berus periuk. Tak payah kuat sangat pun takpe.
periuk hangus? tak perlu buang, jom sental dengan sos tomato
Walaupun tak 100% sesuci murni mcm yg sebelumnya tapi at least boleh la masak guna periuk tu semula.
Selamat mencuba...

Post a Comment

Previous Post Next Post